nuffang

pembolg himpunan terbaik ini memohon kerjasama pembaca blog supaya mengabaikan iklan yang tidak menutup aurat dan seakan dengan ye..

TAJAAN HIMPUNAN TERBAIK

Jumaat, 29 Julai 2011

kata- kata renungan ramodhan...insaflah....

semalat menyambut ramadhon 2011buat pembaca blog ini.... renungkan lah kata2 ni...  KATA-KATA ini ditujukan khas kepada penulis blog dan pembaca blog

Tanpa Disedari

11BULAN DAHULU.....
banyak DOSA yang kita lakukan tanpa meminta AMPUN DARI ALLAH.....

11 BULAN DAHULU....
banyak ANGGOTA badan melakukan DOSA... MATA MEMANDANG umpama panahan SYAITAN...

11 BULAN DAHULU....

aku menjadi hamba yang RIAK berjalan atas BUMI kepunyaaN-NYA...

INILAH RAMODHAN..... 

 istirehat dalam “perjalanan dunia”
                 saatnya membersihkan jiwa yang berjelaga,
saatnya menikmati indahnya kemurahanNya
                 saatnya memahami makna pensucian diri








INSAFLAH WAHAI HAMBA.....

ALLAH......

KAMU  HANYA BERIMAN

HANYA DI BULAN RAMADHON.....

KAMU CUBA MENIPU ALLAH..

TAPI SEBENARNYA KAMU...

MENIPU DIRI SENDIRI...


MALULAH KALIAN WAHAI HAMBA ALLAH........









Rasulullah (saw) diriwayatkan sebagai bersabda ketika menjelang Ramadhan
bermaksud:

“Sesungguhnya telah hadir bulan Ramadhan, bulan berkat, Allah telah
mewajibkan ke atas kamu berpuasa, dibukakan pintu-pintu syurga, ditutup rapat
pintu neraka dan ditambat para syaitan, Di bulan ini terdapat satu malam yang
terbaik dari seribu bulan. Sesiapa yang tidak berusaha mendapatkan kebaikankebaikannya sesungguhnya dia rugi.”

(Hadis riwayat Ahmad dan An-nisai)





fadilat solat terawih setiap malam

ni hanis nk kongsi apa yng hanis baca dr blog kawan2 kita
PERHATIAN & HARAP MAAF: Tidak terdapat hadis sahih yang membicarakan tentang fadilat-fadilat Solat Tarawih pada malam-malam bulan Ramadhan sebagaimana yang dikeluarkan oleh artikel atau media massa. JAKIM ada mengeluarkan pengesahan mengenai perkara ini . Ini adalah termasuk Hadith Maudhu’. Bahan berkenaan boleh didapati di Cawangan Syariah, Bahagian Penyelidikan. JAKIM.
Diriwayatkan oleh Saiyidina Ali (r.a.) daripada Rasulullah S.A.W., sebagai jawapan dari pertanyaan sahabat-sahabat Nabi S.A.W. tentang fadilat (kelebihan) sembahyang sunat terawih pada bulan Ramadan :
Malam 1 – keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru
dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah.
Malam 2 – diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang terawih serta kedua
ibubapanya (sekiranya mereka orang beriman)
Malam 3 – berseru Malaikat di bawah ‘Arasy supaya kami meneruskan sembahyang terawih
terus menerus semoga Allah mengampunkan dosa engkau.
Malam 4 – memperolehi pahala ia sebagaimana pahala orang-orang yang membaca
kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.
Malam 5 – Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang sembahyang di Masjidilharam,
Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.
Malam 6 – Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat yang tawaf di
Baitul Ma’mur (70 ribu Malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah-tanah
mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang
terawih poda malam ini.
Malam 7 – Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa serta menolong Nabi
‘Alaihissalam nenentang musuh ketatnya Fir’aun dan Hamman.
Malam 8 – Allah mengurniakan pahala orang sembahyang terawih sepertimana yang telah
dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihissalam.
Malam 9 – Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi
Muhammad S.A.W.
Malam 10 – Allah Subhanahuwata’ala mengurniakan kepadanya kebaikan di dunia dan di
akhirat.
Malam 11 – Keluar ia daripada dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia baharu
dilahirkan.
Malam 12 – Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya (cahaya ibadatnya).
Malam 13 – Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiap-tiap kejahatan
dan keburukan.
Malam 14 – datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang terawih, serta Allah tiada
menyesatkannya pada hari Qiamat.
Malam 15 – Semua Malaikat yang menanggung ‘Arasy, Kursi, berselawat dan mendoakannya
supaya Allah mengampunkannya.
Malam 16 – Allah subhanahuwata’ala tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan
dimasukkan ke dalam Syurga.
Malam 17 – Allah kurniakan orang yang berterawih pahalanya pada malam ini sebanyak
pahala Nabi-Nabi.
Malam 18 – Seru Malaikat : Hai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepada
engkau dan ibubapa engkau (yang masih hidup atau mati)
Malam 19 – Allah Subhanahuwata’ala tinggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.
Malam 20 – Allah kurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan
orang-orang solihin.
Malam 21 – Allah binakan sebuah istana dalam Syurga daripada nur.
Malam 22 – Datang ia pada hari Qiamat aman daripada tiap-tiap dukacita dan kerisauan
(tidaklah dalam keadaan huru-hara di Padang Masyar).
Malam 23 – Allah Subhanahuwataala binakan kepadanya sebuah bandar di dalam Syurga
daripada nur.
Malam 24 – Allah buka peluang 24 doa yang mustajab bagi orang berterawih malam ini,
(elok sekali berdoa ketika dalam sujud)
Malam 25 – Allah Taala angkatkan daripada siksa kubur.
Malam 26 – Allah kurniakan kepada orang berterawih pahala pada malam ini seumpama 40
tahun ibadat.
Malam 27 – Allah kurniakan orang berterawih pada malam ini ketangkasan melintas atas
titian Sirotolmustaqim seperti kilat menyambar.
Malam 28 – Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 darjat di akhirat.
Malam 29 – Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang
mabrur.
Malam 30 – Allah Subhanahuwataala beri penghormatan kepada orang berterawih pada malam
terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman:
“Hai hambaKu : makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini hendak makan di
dalam syurga, dan mandilah engkau dariapda air syurga yang bernama Salsabila, serta
munumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. yang bernama
Al-Kauthar.”

kampong padang,kepala batas, pulau pinang







KAMPONG PADANG

INILAH PEMANDANGAN DI WAKTU PAGI.... 

CANTIKKKKKK.....



FAKTA PENTING DAN PELIK KAMPONG PADANG
-   kampong ni tak ada padang bola yang ada bendang
-   kampong ni tak ada kubur orng islam... so jenazah org islam disemadi  di lahar ikan mati
-   kampong ni mempunyai pemandangan yang cantik waktu pagi dan petang





ni la aktiviti2 budak kampong padang hahahaa....

mencemarkan udara jeeee...  

sama la mcm aku kecil2 dulu


WARNING : bahaya bermain api...








NI ADALAH PERMANDAGAN KE ARAH GUNUNG JERAI

pokok yang korang tengok tu

YANG TAK ADA DAUN TU

UMUR DIA DAH BERPULUH2 TAHUN 

MAK..... AKU LA CITE... 

SBB.....

MASA MAK AKU KECIL2 DULU PUN 

POKOK TU DAH ADA




                                                        KILANG BIHUN....  HAK MILIK CINA



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...