nuffang

pembolg himpunan terbaik ini memohon kerjasama pembaca blog supaya mengabaikan iklan yang tidak menutup aurat dan seakan dengan ye..

TAJAAN HIMPUNAN TERBAIK

Jumaat, 28 Januari 2011

Dua Belas Barisan Di Akhirat:

Allah berfirman dalam surah Al-Naba' : "Dan pada hari Sengkakala ditiup, maka kamu sekelian datang berbaris-baris".
Ketika ditanya oleh Muaz bin Jabal r.a akan huraian ayat di atas, Rasulullah s.a.w. telah menangis teresak-esak sehingga basahlah pakaian baginda oleh air mata, sambil bersabda: " Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan aku perihal yang teramat berat. Sesungguhnya umatku datang ke Padang Mahsyar untuk menghadapi hisab dalam keadaan mengikut barisan masing-masing, mengikut amalan yang telah mereka lakukan semasa di dunia. Ada dua belas barisan di Akhirat nanti......".
Dua Belas Barisan Di Akhirat:

Barisan Pertama
Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Mereka adalah orang-orang yang semasa hidupnya menyakiti hati jiran mereka.

Barisan Kedua
Diiringi dari kubur berbentuk babi hutan. Mereka adalah orang yang semasa hidupnya meringan-ringankan solat.

Barisan Ketiga
Diiringi dari kubur berbentuk keldai, sedang perut mereka pula dipenuhi ular dan kala jengking. Mereka adalah orang yang semasa hidupnya enggan membayar zakat.

Barisan Keempat
Diiringi dari kubur dengan darah memancut-mancut keluar dari mulutmereka. Mereka adalah orang yang semasa hidupnya berdusta atau menipu dalam jual-beli. 

Barisan Kelima
Diiringi dari kubur dengan badannya berbau bangkai. Mereka adalah orang yang semasa hidupnya menyembunyikan perlakuan derhaka mereka terhadap Allah takut diketahui manusia lain, tetapi mereka tidak takut pula kepada Alla s.w.t. 

Barisan Keenam
Diiringi dari kubur dengan kepala mereka terputus dari badan. Mereka adalah orang yang semasa hidupnya menjadi saksi palsu.

Barisan Ketujuh
Diiringi dari kubur dengan mulut mereka mengalir darah dan nanah. Mereka adalah orang yang semasa hidupnya enggan memberi kesaksian di atas kebenaran.

Barisan Kelapan
Diiringi dari kubur dalam keadaan badan mereka terbalik dengan kepala mereka ke bawah dan kaki ke atas. Mereka adalah orang yang melakukan zina semasa hidupnya.

Barisan Kesembilan
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam gelap dan bermata birusementara di dalam diri mereka penuh dengan api yang marak membakar diri. Mereka adalah orang yang semasa hidupnya telah memakan harta anak yatim melalui cara yang tidak benar.

Barisan Kesepuluh
Diiringi dari kubur dengan tubuh mereka penuh dengan sopak dan nanah dari penyakit kusta. Mereka adalah orang yang derhaka kepada ibu bapa semasa hidupnya.

Barisan Kesebelas
Diiringi dari kubur dengan mata mereka buta, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka mereka lebar sampai ke dada, dan lidah mereka terjulur sampai ke perut dan dari mulut mereka keluar bebagai kotoran yang menjijikkan. Mereka adalah orang yang meminum arak semasa hidupnya.

Barisan Keduabelas
Diiringi dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar seperti bulan purnama. Mereka melintasi titian Siratolmustaqim secepat kilat. Mereka adalah orang-orang yang berbuat baik, menjauhi penderhakaan terhadap Allah, memelihara solat, serta meninggal dunia dalam keadaan diri mereka yang sudah bertaubat sesungguh hati kepada Allah, dan tidak mengulangi dosa-dosa mereka yang lampau.

Sesungguhnya hanya barisan keduabelas yang dapat memasuki syurga Allah sedangkan barisan-barisan yang lain akan dihumban ke dalam neraka jahanam.

Jika kta mahukan kemesraan dan kasih sayang dari Allah, hendaklah kita 'garangdengan diri kita, kerana nafsu dan syaitan sentiasa memujuk kita ke arah kejahatan, berlengah-lengah dari kebaikan dan amat melalaikan. Apabila kita dapat merasakan kemanisan kemesraan dan kasih sayang Allah kepada kita, kita akan menangis keperitan jika terpisah dariNya.



Sue ~ Ya Allah, Engkaulah Tuhan kami...., Engkau Yang Maha Pengasih lagi Maha Pengampun, sesungguhnya ampunilah dosa-dosa kecil dan dosa-dosa besar kami, kami tak layak memasuki syurga Mu... dan tak sanggup pula menghuni neraka Mu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...