nuffang

pembolg himpunan terbaik ini memohon kerjasama pembaca blog supaya mengabaikan iklan yang tidak menutup aurat dan seakan dengan ye..

TAJAAN HIMPUNAN TERBAIK

Jumaat, 28 Januari 2011

Aku Rindu Pada RedhaMu



Aku bukan Muhammad yang bertaruh jiwa dan harta demiNya
pun bukan Khadijah atau 'Aisyah yang menjadi kecintaan baginda
bukan juga seorang murabbi yang terkumpul ilmu di dada
bahkan seorang hambaNya yang hina
yang pernah terpesona oleh kemilau ilusi bernoda
dalam gah langkah mencari pangkat dan harta
namun tak ku temui kepuasan jiwa
dalam sesak dan hanyir dunia...

Telah ku tebas semak, belukar dan belantara
telah ku daki busut, bukit dan gunung
ku mencari pengisian diri yang hakiki
dalam debu iman yang berbaki
aku mengimpikan kasih Illahi...

Ya Rabb..,
Tasbih berselerak dan jariku kering berdarah
bibir merekah dan lidahku berzikir resah
tatkala sujud airmataku deras membasah
hati pasrah lalu padaMu aku berserah
tiada daya untuk aku bertamsil diri
Hasbunallah wa nikmal wakiil...

Andai solatku tidak menipiskan hijabMu
andai jihadku tidak memberati neracaMu
andai zakatku belum menyucikan milikku
andai warisku belum layak mencium syurgaMu
ku memohon redhaMu ya Allah
berikan aku sedikit ruang dan waktu
agar dapat ku langsaikan hutangku padaMu

Meski bidadari tak sudi menerbangkan rohku
cukup sekadar Izrael tidak menyakitiku
dan ArasyMu sudi menerimaku
biar rohku tidak sewangi Khadijah dan 'Aisyah
namun jangan biarkan ia membusuk di perjalanan
tiada persinggahan antara tujuh petala langit dan bumi...

Ya Qahhar...
Ya Jabbar....
aku ngeri pada kegelapan dan himpitan barzakhMu
aku takut pada azab dan panas api nerakaMu
izinkan aku bertimpuh di tepi syurgaMu
memohon syafaat dari junjunganku
jika sudi Kau menerima salamku
kemelut resah sebak dada sakit jiwaku
terubat sudah!

Ya Hayyu...
Ya Qayyum...
Ya Qawiyyu...
aku rindu pada redhaMu....ya Al-Rahman!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...