nuffang

pembolg himpunan terbaik ini memohon kerjasama pembaca blog supaya mengabaikan iklan yang tidak menutup aurat dan seakan dengan ye..

TAJAAN HIMPUNAN TERBAIK

Jumaat, 26 November 2010

Konvoi ulat bulu

Konvoi yang luar biasa ini adalah jejak 136 ulat bulu kecil berangkat ke semak-semak.  Adegan ini ditangkap oleh Jamie Rooney, ketika kenderaannya tersadai sementara konvoi sepanjang 5m (17 kaki)  menyeberangi jalan di Taman Negara Kruger, Afrika Selatan.
Serangga-serangga halus yang dihubungkan oleh satu benang sutera nipis tunggal di tanah yang menetapkan jalan keluar ke semak-semak, di mana mereka akhirnya akan berubah menjadi kupu-kupu. Mereka mengambil sekitar 20 minit untuk menyeberangi jalan dengan selamat.
“Ini adalah suatu pemandangan yang luar biasa,” kata lelaki berusia 38 tahun itu dari High Wycombe. “Kami keluar untuk melihat lebih dekat dan sebanyak 136 ulat, semua bergerak bersama-sama di trek.
“Penunjuk arah (guide) kami belum pernah melihat itu sebelumnya tapi dia sudah mendengar tentang hal itu dan menjelaskan bahawa mereka berhijrah ke dalam semak-semak, di mana mereka akan bubar dan berubah menjadi chrysalises.”

“Ianya seperti penghijrahan beramai-ramai haiwan besar seperti rusa kutub tetapi pada skala dan kelajuan yang berbeza.”
Lihatlah keunikan alam ciptaan Allah S.w.t ini.  Serangga-serangga pun pandai memberi contoh kerjasama dan muafakat,  tetapi kenapa manusia sekarang ini semakin mahu bermusuh-musuhan dan berperang sesama sendiri?  Nampaknya serangga lebih bijak dari manusia yang sebegitu. Ulat bulu / beluncas sekarang ini bukan hanya pandai naik daun, tetapi pandai juga membuat konvoi,  subhanAllah …….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog