nuffang

pembolg himpunan terbaik ini memohon kerjasama pembaca blog supaya mengabaikan iklan yang tidak menutup aurat dan seakan dengan ye..

TAJAAN HIMPUNAN TERBAIK

Isnin, 15 November 2010

Hukum Mengambil Duit Yang Dijumpai Di Tepi Jalan

Hukum Mengambil Duit Yang Dijumpai Di Tepi Jalan

Ini adalah persoalan biasa..masa aku kecik2 dulu slalu je jumpa duit,,,n kawan aku cakap lepas 3 hari buleh ambik..tp betul ker?..xbetul..kawan aku sembang aku jer..sb dier pun xtau..ceh... haa ni yang sebetulnya...


Soalan:

Assalamualaikum ustaz.. saya ada persoalan

1. apakah hukum mengambil duit yang dijumpai tepi jalan, tak kisah beraapa pun jumlahnya.. sebab tak silap saya, pernah saya terbaca dlm majalah agama kanak2 (tak ingat nama majalah), ada ckp kita tak boleh mengambil duit yang dijumpai kerana kadang2 itu adalah ujian dari syaitan yang nak tengok keikhlasan kita

2. apakah hukumnya sekiranya duit yang dijumpai tu, saya ambil dan masukkan ke dalam tabung2 kebajikan atau tabung masjid.

harap ustaz dpt memberi pandangan.. jazakallah


Jawapan:

Wa`alaikumussalaam

Kepada seseorang yang percaya amanah dirinya dia boleh ambil duit yang ditemui terbiar
dia boleh memilikinya dengan syarat dia mengiklankan selama setahun. Jika dapat dikesan tuannya hendaklah harta tu diserahkan kepada tuannya. Jika selepas setahun tidak didapati tuannya bolehlah dia memiliki harta tersebut.

2.Ada ulamak yang mencadangkan harta yang tidak boleh diserahkan kepada tuannya hendaklah disedekahkan dengan niyat sedekah bagi pihak tuannya. Seolah-olah kita bertindak sebagai wakil.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog