nuffang

pembolg himpunan terbaik ini memohon kerjasama pembaca blog supaya mengabaikan iklan yang tidak menutup aurat dan seakan dengan ye..

TAJAAN HIMPUNAN TERBAIK

Jumaat, 26 November 2010

Barang yang dijual sebelum pembeli terima dibawah tanggungjawab siapa?


Penjual adalah orang yang bertanggungjawab keatas barang yang yang belum diterima oleh pembeli, sekalipun pembeli melepaskan tanggungjawab.
Terfasah (batal) akad jual beli apabila barang yang belum diserah binasa dengan sendiri atau dibinasa oleh penjual. Ini kerana barang tidak boleh diserah.
Jika barang yang dibeli dibinasa oleh orang lain (bukan penjual atau pembeli) maka pembeli boleh pilih antara meneruskan pembelian atau membatalkannya.
Hukum barang yang belum diterima berlaku kecacatan adalah seperti berikut:
  • Jika barang yang cacat dengan sendiri atau dicacatkan oleh penjual atau oleh orang lain maka pembeli diberi pilihan antara membatalkan jual beli atau meneruskannya.
  • Sekiranya pembeli tidak berhak mencacatkan barang yang dibeli walaupun dia tidak mengetahui barangan itu adalah barang yang di telah beli maka dihukumkan pembeli telah menerima barang itu.
  •  Jika pembeli berhak mencacatkan barang yang dia beli maka perbuatan itu tidak dikira sebagai menirima barangan itu. Contoh secara hak ialah pembeli mempertahankan dirinya dari serangan binatang yang dia beli dan berlaku kecacatan, sedangkan binatang itu belum lagi diserahkan kepadanya.
Contoh binasa ialah rumah yang terbakar, jam tangn yang jatuh kedalm air dan tak dapat di ambil, burung atau binatang peburuan yang terlepas dari kurungan.
jika barang itu dapat semula atau burung atau binatang buruan kembali ke kurungan maka akad jual beli tidak batal sekiranya tiada berlaku kecacatan.
Pembeli tidak boleh(tidak sah) menjual atau memberi kepada orang lain atau mengadai barang yang dibeli selagi dia tidak menerima barang itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog